Masa

Monday, August 22, 2011

Ziarah Amal Nisa' Sandakan Ke HDOK

Salam Ramadhan Kareem kepada semua sahabat Nisa' walau di mana pun berada. Apa khabar ramadhan ini? Harap sahabat-sahabat semua masih mempunyai momentum yang kuat untuk meneruskan bulan Ramadhan ini yang hanya bersisa lebih kurang 8 hari lagi. Mudah-mudahan kita berjumpa dengan malam lailatulqadar, iaitu malam yang lebih baik dari seribu bulan.

Sekadar perkongsian dengan sahabat semua pada 21 Ogos 2O11 bersamaan dengan 21 Ramadhan 1423H, iaitu pada hari Ahad yang lalu, Nisa' Sandakan telah mengadakan program Ziarah Amal Nisa' Sandakan ke Hospital Duchess of Kent (HDOK) dan Majlis Berbuka Puasa bersama pelajar Kolej Kejururawatan HDOK Sandakan. Program ini adalah program mega yang dijalankan oleh Unit Kebajikan dan Kaunseling (UKK) di bawah kendalian Cik Wan Nur Shamimi Wan Mat.

Program ini adalah program yang julung kali diadakan, namun ia tetap mendapat sambutan yang menggalakkan. Seramai 70 orang yang terdiri daripada AJK dan peserta telah mendaftarkan diri dan hadir memeriahkan suasana. Uniknya, program ini turut disiarkan di stesen radio RTM Sandakan FM dan ini turut membantu merancakkan lagi promosi program.

Objektif program ini adalah untuk menziarahi pesakit di wad tertentu iaitu wad bersalin dan kanak-kanak, di samping untuk merasai sendiri penderitaan yang dialani oleh pesakit-pesakit terutamanya pesakit kanak-kanak. Selain itu, peserta juga dapat menginsafi akan nikmat yang diberikan oleh AllaH SWT iaitu nikmat sihat. Peserta juga dapat membantu menyebarkan dakwah Islamiah dalam kalangan pesakit yang ada, di samping memperkenalkan Nisa' Sandakan kepada masyarakat umum.

Porgram ziarah bermula selepas asar dan berakhir pada pukul 5.15 petang. Peserta dibahagikan kepada dua kumpulan kerana ada dua wad yang berbeza akan dilawati iaitu wad kanak-kanak dan ibu bersalin. Selepas program ziarah, peserta bergerak ke Kolej Kejururawatan yang hanya terletak bersebelahan dengan hospital.

Aktiviti di dewan kolej diteruskan dengan pengenalan kepada Nisa' Sandakan yang disampaikan oleh Pengerusi Nisa' Sandakan iaitu Pn Analisah AB Shah. Walaupun tanpa bantuan PA Sistem, namun penyampaian tetap diteruskan dan mendapat respon yang baik daripada peserta program dan beberapa pelajar kolej yang turut turun mengikuti slot ini. Pihak Nisa' juga turut bersama-sama pelajar kolej dan peserta melakukan solat maghrib, isyak dan tarawih bersama-sama di dewan tersebut. Program berakhir pada pukul 10.00 malam.

Pihak Nisa' Sandakan mengucapkan jutaan terima kasih kepada semua yang terlibat sama ada pihak AJK ataupun, peserta dan juga pihak Kolej Kejururawatan yang bertungkus-lumus menjayakan program kali ini. Segala kekurangan dan kelemahan yang ada insya Allah akan cuba diatasi dan dibaiki pada program yang akan datang. Moga segala usaha yang dicurahkan mampu menjadi saham kita semua di akhirat kelak. Akhir kalam, semoga kita berjumpa lagi pada program akan datang. Selamat beramal dan selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri yang bakal kunjung tiba.








1 comment:

Anonymous said...

aSSalamualaikum.. Ada tak Nisa Sabah sediakan perkhidmatan cari jodoh?? :)

Salam Nisa'

Bismillahirrahmanirrahim..
Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani..

Alhamdulillah, puja segala puji hanya untukNya. Yang memiliki seluruh alam ini. Selawat serta salam buat junjungan besar kita, manusia agung kekasih Allah, para sahabat dan keluarga baginda saw, serta seluruh tentera Allah di muka bumiNya yang Maha Luas ini.


Seiring hembusan bayu yang tiada henti bertasbih memuji keagunganNya, maka Nisa' Sabah muncul menyahut seruan dakwah dalam satu lagi siri metode perjuangan. Mencuba sesuatu.. Mencari ruang.. Mengisi kekosongan.. Andai di situ adanya Islam, pasti gerak tidak terhenti.

Semoga siri pertemuan selepas ini memberi makna mendalam.. Membawa erti hakiki..

-Salam Manis Seuntai Kasih Dari Nisa' Negeri Di Bawah Bayu-